viernes, 27 de diciembre de 2019

AUT


Artxanda Urban Trail


1.   Qué

Artxanda Urban Trail es una prueba deportiva a pie en las modalidades de Carrera y Martxa que discurre por el área de Artxanda y su entorno, especialmente la Vía Vieja de Lezama, el Anillo Verde de Bilbao y el barrio de Zurbaran.

Artxanda Urban Trail pretende poner en valor el área de Artxanda como zona de esparcimiento, recreativa y deportiva en un ambiente sostenible y natural.

Artxanda Urban Trail presenta como principal novedad y atractivo que el recorrido discurre en un 50%  por caminos y senderos naturales y el otro 50% por un trazado urbano o de asfalto.

Eso sí, Artxanda Urban Trail ofrece un desnivel propio de carreras por montaña, resultado de la orografía que caracteriza Artxanda.

 

 

2.   Cómo

La Artxanda Urban Trail se configura como una prueba deportiva a pie a desarrollar en dos modalidades:

·        Carrera. De carácter competitivo.

·        Martxa. De carácter no competitivo y con un marcado sentido lúdico y
               familiar.

 

Además, la Artxanda Urban Trail contará con dos distancias en cada una de las modalidades:

·        21 kilómetros: distancia pensada para deportistas más experimentados y 
                          habituados a esfuerzos más exigentes.

·        12 kilómetros: Distancia destinada a personas que quieren iniciarse en la
                          actividad física con un carácter más familiar.


Recorrido Carrera y Martxa 21K




Recorrido Carrera y Martxa 12K




3.  Cuándo

La Artxanda Urban Trail se disputará el 29 de noviembre de 2020 (domingo).

 

El horario de las distintas pruebas abarca desde las 9:00h, hora en la que dará comienzo la primera de las pruebas, hasta las 14:00, hora en la que se cerrará el control de meta a todas las pruebas.

 

Programa:

·        07:30h: Recogida de dorsales.

·        09:00h: Salida de la Martxa 21K.

·        09:30h: Salida de la Carrera 21K.

·        10:00h: Salida de la Martxa 12K.

·        10:30h: Salida de la Carrera 12K.

·        11:30h: Llegada primer clasificado Carrera 21K (aprox.).

·        11:50h: Llegada primer clasificado Carrera 12K (aprox.).

·        12:30h: Llegada primer clasificado Martxa 12K (aprox.).

·        12:45h: Llegada primer clasificado Martxa 21K (aprox.).

·        13:00h: Avituallamiento meta (Parque de La Huella).

·        13:00h: Entrega de premios.

·        14:00h: Cierre de control de todas las pruebas

·        14:30h: Cierre avituallamiento meta.




4.   Quién

La Artxanda Urban Trail es una prueba deportiva organizada por el club de montaña Trail 52 Sport Mendi Kluba.

 

Trail 52 Spot Mendi Kluba es miembro de pleno derecho de la Federación Vizcaína de Montaña-Bizkaiko Mendizale Federazioa (FVM/BMF) y de la Federación Vasca de Montaña-Euskal Mendizale Federazioa (FVM/EMF). Está inscrita en el Registro de Entidades Deportivas del Gobierno vasco con el nº CD0006383 cumpliendo los requisitos preceptuados en el decreto 29/1989 de 14 de febrero.

 

Trail 52 Sport Mendi Kluba tiene una amplia experiencia en organización de Carreras por Montaña. Organiza las siguientes pruebas:

·        Basque Ultra Trail Series: Circuito de 4 Carreras por Montaña de larga distancia (más de 100 kilómetros) que unen  Bilbao,  Vitoria/Gasteiz, Iruñea/Pamploa y Donostia/San Sebastián.

·        Ultra Trail Bocineros-Deiadar Xtreme: Carrera por Montaña de ultra distancia de 200 kilómetros que recorre Bizkaia ascendiendo los 5 Montes Bocineros y pasando por las 3 sedes de las Juntas Generales de Bizkaia con salida y llegada en Gernika.





5.    Por qué


La Artxanda Urban Trail busca promover y poner en valor la actividad deportiva, tanto en espacios naturales como urbanos, en Artxanda y su entorno.


Por qué Artxanda

Porque Artxanda y su entorno es, pro-bablemente, el mayor área de espar-cimiento y recreacional, y con más po-tencial de desarrollo en este ámbito, de Bilbao. Un espacio, además, que incluye valores naturales, deportivos, lúdicos y recreacionales.



Por qué Urban

Porque la Artxanda Urban Trail dis-curre casi al 50 % por trazado urbano o asfalto, con el objetivo de abrir la prueba a la participación de personas no demasiado habituadas a las prue-bas de montaña. También porque bus-ca reivindicar la actividad deportiva en un barrio como Zurbaranbarri, cuando prácticamente todas las pruebas deportivas que se realizan en Bilbao se circunscriben al centro de la ciudad.




Por qué Trail

Porque la Artxanda Urban Trail discu-rre en su otro 50 % por senderos y caminos de montaña, principalmente por el viejo trazado de la Vía Vieja de Lezama en su tramo del valle del Txorierri (Sondika), buscando ponerlo en valor y darlo a conocer como uno de los caminos más bonitos y accesibles en el entorno de Artxanda y de Bilbao; y el anillo Verde de Bilbao.





6.  Dónde

Artxanda es mucho más que la estación superior del funicular y su entorno. Artxanda es también la Vía Vieja de Lezama, Zurbaranbarri o los parques forestales de Pikotamendi, Vía Vieja de Lezama, La Cantera, Guardaviñas y Mendigana…, que conforman el Anillo Verde de Bilbao en esta zona. Y aún más: cientos de hectáreas de bosques que conforman un espacio natural aún por conocer y explotar. Por todos estos espacios pasa la Artxanda Urban Trail.

 

6.1.   Artxanda

Artxanda es uno los lugares emblemáticos de Bilbao. El monte Artxanda da el nombre a todo su entorno, que marca la linde norte de la ciudad en su límite con Sondika. Es uno de los pulmones de Bilbao, un área de ocio y recreo histórica para la villa, con múltiples instalaciones deportivas y de esparcimiento y con un potencial de desarrollo fundamental para una ciudad saludable y sostenible.

Su elevada ubicación, además le convierte en el lugar perfecto para  descubrir y observar la ciudad y sus otros emblemas a vista de pájaro.






Vía Vieja de Lezama

En 1886 se dan los primeros pasos para la construir un ferrocarril que una Bilbao con Begoña, Derio, Zamudio y Lezama, un trazado complicado por el desnivel. En 1894 entró en servicio el tramo Lezama-Begoña y al año siguiente se completaba la línea hasta Bilbao.

Desgraciadamente, a pocos días de la inauguración, el día 7 de julio de 1895, el tren, lleno de baserritarras que bajaban a Bilbao a vender sus productos, sufrió un grave accidente. Cerca de las Calzadas de Mallona, el convoy se salió de la vía con el balance de 13 muertos y 18 heridos.

El accidente evidenció el error en el diseño de un recorrido con tanto desnivel para superar la pendiente de Artxanda. Así que se decidió rediseñar un nuevo trazado por Ciudad Jardín y La Ola, aún en activo.

El trazado descartado quedó en el más absoluto abandono en el tramo montañoso que da al valle del Txorierri, mientras que el tramo de Bilbao, tras el túnel, acabó siendo absorbido por la expansión de la ciudad hasta convertirse en una calle más de la Villa: el Camino Vía Vieja de Lezama.

En los últimos años, varias iniciativas han buscado recuperar el trazado como espacio lúdico-recreativo, como Vía Verde e incluso como parte del Camino de Santiago. Incluso la Diputación Foral de Bizkaia y el Ayuntamiento de Bilbao lo han incluido en distintos planes de regeneración de Artxanda, sin que por el momento tengan fecha concreta de realización.


    Imagen del estado en que quedó el tren tras el accidente.


 

6.2.   Parques Forestales del Anillo Verde de Bilbao

Los habitantes de Bilbao han visto en los últimos años cómo las zonas verdes de la Villa han crecido de manera significativa, pasando de los 6 metros cuadrados por persona que había en 1999 a los 24 metros cuadrados con los que contará la ciudad cuando finalicen los proyectos actualmente en curso.

La oferta municipal de esparcimiento en zonas verdes incluye tanto parques urbanos, aquellos situados en el centro de la ciudad, como forestales, donde se encuadra el denominado Anillo Verde de Bilbao (GR-228). Su objetivo es agrupar entre sí a los parques forestales municipales de ambas laderas de Bilbao con los parques urbanos.

Uno de estos parques forestales es Artxanda, que incluye las áreas recreativas de Pikotamendi, Vía Vieja de Lezama, La Cantera, Guardaviñas, por las que discurre el recorrido de la Artxanda Urban Trail, y Berriz. Desde sus miradores los/las participantes en la prueba disfrutarán de espléndidas vistas panorámicas de Bilbao. 



   Bilbao desde el Parque Forestal de Pikotamendi.

6.3.  Zurbaranbarri

El barrio de Zurbaranbarri se levantó de la nada en la pasada década de los 60 en la ladera de Artxanda,  la cual marca su morfología. Donde sólo había algunas huertas dispersas surgieron las edificaciones para hacer frente a la escasez de viviendas necesarias para alojar a las personas que venían de otras zonas del estado a trabajar, en su mayoría, en la desaparecida fábrica de Echevarria.

Fue una época en la que la necesidad de viviendas era apremiante, así que se hizo el barrio sin demasiados miramientos, por lo que el caos urbanístico ha sido, históricamente, una de sus características. Los muros de contención y las infinitas escaleras dan un carácter diferenciador a Zurbaranbarri. La arquitectura del barrio es muy variada, combinándose torres altas de pisos, chalets, casas de pisos de baja altura, y algunos caseríos aislados.

La Vía Vieja de Lezama es la puerta de entrada al barrio. A principios de los años 80 era un camino vecinal lleno de baches, pero las inundaciones de 1983 supusieron un punto de inflexión ya que se asfaltó y propició mejoras en la comunicación del barrio.




      Trazado de la carrera por Zurbaranbarri.




Artxanda Urban Trail


1.  Zer

Artxanda Urban Trail Lasterketa eta Martxa modalitateetan egiten den oinezko kirol proba bat da, Artxanda eremutik eta bere ingurutik igarotzen dena, bereziki Lezamako Bide Zaharra, Bilboko Eraztun Berdea eta Zurbaran auzoa.


Artxanda Urban Trailek Artxandako eremuari balioa eman nahi dio aisialdirako, jolaserako eta kirolerako gune gisa, giro jasangarri eta natural batean.


Artxanda Urban Trailen berritasun eta erakargarritasun nagusia da ibilbideak % 50eko ibilbidea egiten duela bide eta bidezidor naturaletatik eta beste % 50a hiriko edo asfaltozko trazadura batetik.


Hori bai, Artxanda Urban Trailek mendiko lasterketen berezko desnibela eskaintzen du, Artxandaren ezaugarri den orografiaren emaitza.


2.  Nola

Artxanda Urban Trail oinezko kirol-proba bat da, bi modalitatetan egitekoa:

Lasterketa. Izaera lehiakorrekoa.


Martxa. Izaera ez lehiakorrekoa eta zentzu ludiko nabarmenekoa eta
Familiakoa.

Gainera, Artxanda Urban Trailek bi distantzia izango ditu modalitate bakoitzean:

21 kilometro: eskarmentu handieneko kirolarientzat pentsatutako distantzia eta
Ahalegin zorrotzagoetara ohituak.

12 kilometro:Izaera familiarragoko jarduera fisikoa.



3.  Noiz


Artxanda Urban Trail 2020ko azaroaren 29an (igandea) jokatuko da.

Proben ordutegia 9: 00etatik 14: 00etara bitartekoa izango da. Ordu horretan hasiko da lehenengo proba, eta ordu horretan itxiko da helmugako kontrola proba guztietan.



Egitaraua:

07:30: dortsal bilketa.

• 09: 00etan: 21k Martxaren irteera.

• 09:30: 21k lasterketaren irteera.

• 10:00: irteera Martxa 12K-tik.

• 10:30: 12k lasterketaren irteera.

• 11:30: lehen sailkatuaren etorrera 21K lasterketan (gutxi gorabehera).

• 11:50: lehen sailkatuaren etorrera 12k karreran (gutxi gorabehera).

• 12:30: lehen sailkatuaren helmuga Martxa 12k (gutxi gorabehera).

• 12:45: lehen sailkatuaren helmuga Martxa 21k (gutxi gorabehera).

• 13: 00etan: helmugako hornidura (La Huella parkea).

• 13: 00etan: sari banaketa.

• 14:00: proba guztien kontrola ixtea

• 14:30: helmugako hornidura ixtea.





4.  Nork


Artxanda Urban Trail 52 Sport Mendi Klubak antolatutako kirol proba da.

Trail 52 Spot Mendi Kluba Bizkaiko Mendizale Federazioko (FVM/BMF) eta Euskal Mendizale Federazioko (FVM/EMF) eskubide osoko kidea da. Eusko Jaurlaritzaren Kirol Erakundeen Erregistroan inskribatuta dago, CD0006383 zenbakiarekin, otsailaren 14ko 29/1989 Dekretuan ezarritako baldintzak betez.

Trail 52 Sport Mendi Klubak eskarmentu handia du Mendi Lasterketak antolatzen. Honako proba hauek antolatzen ditu:
• Basque Ultra Trail Series: ibilbide luzeko (100 kilometro baino gehiagokoak) 4 mendi-lasterketako zirkuitua, Bilbo, Gasteiz, Iruñea eta Donostia lotzen dituena.
• Ultra Trail Bocineros-Deiadar Xtreme: 200 kilometroko ultra distantziako mendi-lasterketa, Bizkaian barrena, 5 Deiadar mendiak igota eta Bizkaiko Batzar Nagusien 3 egoitzetatik igarota, Gernikan irteera eta helmuga duena.






5. Zergatik

Artxanda Urban Trailek kirol jarduera sustatu eta balioetsi nahi du, bai naturguneetan bai hirietan, Artxandan eta haren inguruan.

Zergatik Artxanda


Izan ere, Artxanda eta bere ingurua dira, batez ere, Bilboko hedapen eta aisialdi eremurik handiena eta eremu horretan gehien garatzen dena. Natura, kirol eta jolas balioak barne hartzen dituen espazioa.


Zergatik Urban

Izan ere, Artxanda Urban Trail ia %50ean igarotzen da hiri-trazaduratik edo asfaltotik, mendiko probetan gehiegi ibiltzen ez diren pertsonei irekitzeko. Zurbaranbarri bezalako auzo batean kirol jarduera aldarrikatzea bilatzen duelako ere bai, Bilbon egiten diren ia kirol proba guztiak hiriaren erdigunera mugatzen direnean.


Zergatik Trail

Izan ere, Artxanda Urban Trail %50ean mendi-bidezidorretatik eta bideetatik igarotzen da, batez ere Lezamako Bide Zaharreko trazadura zaharretik eta Txorierriko bailararen (Sondika) zatian. Artxanda eta Bilbo inguruetako bide polit eta irisgarrienetako bat bezala ezagutaraztea bilatzen du, Bilboko eraztun Berdeari balioa emanez.


6. Non

Artxanda funikularraren goiko geltokia eta haren ingurua baino askoz gehiago da. Artxanda Lezamako Bide Zaharra, Zurbaranbarri edo Pikotamendi, Lezamako Bide Zaharra, La Cantera, Guardaviñas eta Mendigana baso-parkeak ere badira. Horiek osatzen dute Bilboko Eraztun Berdea inguru horretan, eta bertatik igarotzen da Artxanda Urban Trail.

6.1 Artxanda

Artxanda da Bilboko leku esanguratsuenetako bat. Artxanda mendiak bere inguru guztiari ematen dio izena eta hiriaren iparraldeko muga markatzen du Sondikarekin. Bilboko birikietako bat da, hiribilduarentzako aisialdirako gune historikoa, kirol eta aisialdi-instalazio ugarirekin eta hiri osasuntsu eta jasangarri baterako funtsezko garapen potentzialarekin.
Bere kokapen altuak, gainera, hiria eta bere beste ikurrak txoriez ikusteko eta behatzeko toki ezin hobea bihurtzen du.








Lezamako Bide Zaharra

1886an, trenbide bat eraikitzeko lehen urratsak eman ziren, Bilbo eta ondoko elizateak (Begoña, Derio, Zamudio eta Lezama) lotuko zituena. 1894an Lezama-Begoña zatia martxan jarri zen eta hurrengo urtean Bilborainoko linea osatu zen.
Zoritxarrez, inaugurazioa egin eta egun gutxira, 1895eko uztailaren 7an, Bilbora jaisten ziren baserritarrez beteta zihoan trenak istripu larria izan zuen. Mallonako galtzadetatik gertu, eta aldapa handiaren ondorioz, konboia bidetik atera eta zanga batean erori zen, 13 hildako eta 18 zauritu zenbatuta.
Istripuak agerian utzi zuen Artxandako aldapa gainditzeko hainbesteko desnibela duen ibilbidea diseinatzerakoan izandako akatsa. Beraz, Ciudad Jardinen eta La Olan trazatu berri bat diseinatzea erabaki zen, oraindik martxan zegoena.
Baztertutako trazadura Txorierrira ematen duen mendi-tartean erabat abandonatuta geratu zen, eta Bilboko zatia, berriz, hiriaren hedapenak xurgatu zuen, hiribilduko beste kale bat bihurtu arte: Lezamako Bide Zaharra.
Azken urteotan, hainbat ekimenek trazadura berreskuratu nahi izan dute jolaserako gune gisa, hala nola Bide Berdea eta Donejakue bidearen zati gisa. Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak ere Artxanda biziberritzeko hainbat planetan sartu dute, baina oraingoz ez dute data zehatzik zehaztu.






6.2 Bilboko Eraztun Berdearen Baso Parkeak

Bilboko biztanleek azken urteotan ikusi dute hiribilduko berdeguneak nabarmen hazi direla: 1999an pertsona bakoitzeko 6 metro karratu zeuden, eta gaur egun abian dauden proiektuak amaitzen direnean berriz, 24 metro karratu.
Berdeguneetako aisialdirako Udalaren eskaintzak hiri-parkeak, hiriaren erdigunean daudenak eta basoak barne hartzen ditu, Bilboko Eraztun Berdea (GR-228) deiturikoa kokatzen den tokian. Bere helburua Bilboko bi hegaletako udal baso parkeak hiri parkeekin elkartzea da.
Baso-parke horietako bat Artxanda da, Pikotamendi, Lezamako Bide Zaharra, La Cantera, Guardaviñas (Artxanda Urban Trail) eta Berrizko atsedenlekuak hartzen dituena. Euren begiratokietatik, Bilboko ikuspegi panoramiko bikainez gozatuko dute proban parte hartzen dutenek.





    Bilbo, Pikotamendiko Baso Parketik.

6.3 Zurbaranbarri

Zurbaranbarri auzoa ezerezetik altxatu zen 60ko hamarkadan, Artxandako magalean, bere morfologia markatzen duena. Baratze sakabanatu batzuk baino ez zeuden lekuan, Etxebarriako fabrika desagertuan Estatuko beste eremu batzuetatik lanera zetozen pertsonei ostatu emateko behar ziren etxebizitzen eskasiari aurre egiteko eraikinak sortu ziren.
Etxebizitzen beharra premiazkoa zen garai batean, horrela egin zen auzoa, begirada gehiegirik gabe; beraz, hirigintza kaosa izan da, historikoki, haren ezaugarrietako bat. Aldapa eta eskailera amaigabeek izaera bereizlea ematen diote Zurbaranbarriri. Auzoaren arkitektura askotarikoa da: pisuen dorre altuak, txaletak, altuera txikiko pisuetako etxeak, eta baserri bakan batzuk konbinatzen dira.
Lezamako Bide Zaharra auzoaren sarrerako atea da. 80ko hamarkadaren hasieran, zuloz betetako auzo-bidea zen, baina 1983ko uholdeak inflexio-puntua izan ziren, asfaltatu egin baitzen eta auzoko komunikazioan hobekuntzak eragin baitzituen.



    Lasterketaren ibilbide Zurbaranbarri kaletik.



No hay comentarios:

Publicar un comentario